του Χρήστου Μαζανίτη
Το 2013 το Πολεμικό Ναυτικό απέκτησε ένα μεγάλο πλεονέκτημα στον βυθό του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου με την ένταξη στην επιχειρησιακή δομή των τεσσάρων υπερσύγχρονων υποβρυχίων «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» Type 214. Τα χαρακτηριζόμενα κι ως «φαντάσματα του βυθού» έχουν μετατραπεί στον εφιάλτη των Τούρκων.
Κι αν σε ορισμένους δημιουργείται η εντύπωση ότι η λέξη «εφιάλτης» που αναφέρεται στον τίτλο είναι δημοσιογραφική υπερβολή, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στις κριτικές των ΝΑΤΟϊκών επιτελών στη μεγάλη Συμμαχική άσκηση υποβρυχίων με την επωνυμία “Dynamic Manta 2016”, οι οποίο βάφτισαν «υποβρύχιο-φάντασμα», “The Ghost Submarine”, το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» (S-121), Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής». Κατάφερε να βυθίσει δύο φορές ένα πυρηνοκίνητο βρετανικό υποβρύχιο, ναυπήγησης του 2012, εξαπολύοντας ισάριθμες βολές τορπίλης χωρίς να γίνει αντιληπτό από τους Βρετανούς συναδέλφους τους.
Οι Τούρκοι αυτή τη στιγμή τρέχουν…. Και σύντομα θα είναι σε θέση να φτάσουν την ελληνική απειλή. Πόσο σύντομα, όμως και σε ποιο βαθμό;
Αρχικά υποστήριζαν ότι μες στο 2020 θα έχουν προλάβει να ρίξουν το πρώτο από τα συνολικά 6 υποβρύχια ίδιου τυπου που με την άδεια των Γερμανών κατασκευάζουν. Βάφτισαν την κλάση του υποβρυχίου «Reis» και φαίνεται ότι μες στο 2021 θα αρχίσουν να έχουν το πρώτο διαθέσιμο. Όμως, για να φτάσουν το επίπεδο των Ελλήνων έχουν πολλά χρόνια μπροστά τους. «Βλέπετε» όπως μας εξηγεί έμπειρος αξιωματικός «τα υποβρύχια δεν είναι αυτοκίνητο που το μαθαίνεις σε μια εβδομάδα. Χρειάζονται χρόνια για την εξοικείωση του και ήδη οι Έλληνες ναυτικοί έχουν μεγάλο προβάδισμα σε αυτό».
Ένα προβάδισμα, όμως, το οποίο όσο περνούν τα χρόνια θα βαίνει μειούμενο. Όταν η Τουρκία αρχίζει να βγάζει το πρώτο της σύγχρονο υποβρύχιο στο Αιγαίο θα έχει να αντιμετωπίσει έναν επιπλέον τριπλό εφιάλτη. Ο πρώτος είναι οι τορπίλες βαρέως τύπου και τα αντίμετρα. Κι έρχεται και δεύτερο ισχυρό πλήγμα. Η προμήθεια των 7 ελικοπτέρων Romeo, με αυξημένες ικανότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Για να ολοκληρωθεί με την ένταξη σταδιακά στην υπηρεσία και των P-3 Orion, που θα προσδώσουν ένα ασύγκριτο πλεονέκτημα στο θέατρο των ανθυποβρυχιακών επιχειρήσεων.
Εκτός από τα 4 «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» το ΠΝ διαθέτει και το αναβαθμισμένο «ΩΚΕΑΝΟΣ», Type 209-1200. Ωστόσο, τα υπόλοιπα 6 υποβρύχια κλάσης «ΓΛΑΥΚΟΣ» και «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» μετρούν έως 50 χρόνια υπηρεσίας και σταδιακά πρέπει να αντικατασταθούν. Βεβαίως φέτος εκδίδεται προτεραιότητα στο πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων φρεγατών, της αναβάθμισης των 4ων ΜΕΚΟ και την προμήθεια 2 πλοίων σ ενδιάμεση λύση. Όμως ήδη στο ΓΕΕΘΑ και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει υπάρξει σχεδιασμός, που προσδιορίζεται επακριβώς στην Απόφαση του ΚΥΣΕΑ, με Αριθμό 1/8ης/27 Απριλίου 2021, η οποία φέρει βαθμό διαβάθμισης «ΑΠΟΡΡΗΤΟ».
Απαντώντας το υπουργείο σε σχετικό ερώτημα της «Ελληνικής Λύσης» διευκρινίζεται ότι «δια του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, παρακολουθεί τη διεθνή αγορά στο συγκεκριμένο τομέα και λαμβάνει υπόψη τις εξελίξεις στον αμυντικό του σχεδιασμό».
Πληροφορίες του enikos.gr αναφέρουν πώς υπάρχει κινητικότητα γύρω από το θέμα και σίγουρα όταν ολοκληρωθεί η υπόθεση των φρεγατών θα έχουμε εξελίξεις… ίσως πολύ πιο σύντομα απ’οσο κάποιοι εκτιμούν.