Μία σημαντική ανακάλυψη που άλλαξε τον κόσμο και η διεθνής αναγνώριση, όχι της επιστήμονα που προχώρησε σε αυτήν, αλλά των ανδρών συναδέλφων της.
Η αληθινή ιστορία της Ρόζαλιντ Φράνκλιν, της ερευνήτριας που τον Μάιο του 1952 κατάφερε πρώτη να αποτυπώσει σε μία φωτογραφία το ανθρώπινο DNA, ανοίγοντας το δρόμο στις εντυπωσιακές ιατρικές ανακαλύψεις, φάρμακα, θεραπείες και εμβόλια που έχουν γίνει σήμερα κομμάτι της καθημερινότητάς μας, παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη, μέσα από την θεατρική παράσταση «Photograph 51».
Η ηθοποιός Λένα Δροσάκη, υποδύεται την Ρόζαλιντ Φράνκλιν, την οποία -αν και έχει πια πεθάνει, επαναφέρουν στη μνήμη τους -άρα και στη σκηνή, οι συνάδελφοί της, τους οποίους ενσαρκώνουν οι Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Πασσάς, Δημήτρης Μαγγίνας, Μάνος Στεφανάκης.
«Το πολυβραβευμένο έργο της Anna Ziegler, για να ξεδιπλώσει την ιστορία, κινείται ανάμεσα σε δύο χρόνους: Στο χθες, που συνέβη όλο αυτό το γεγονός και περιγράφει τις σχέσεις των επιστημόνων στο εργαστήριο του Πανεπιστημίου King’s College στην Αγγλία και σ’ ένα άχρονο παρόν. Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε στο κείμενο, γιατί δεν είχε με σαφήνεια και καθαρότητα πότε είναι χθες και πότε είναι τώρα», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο σκηνοθέτης της παράστασης Τάκης Τζαμαργιάς.
Όλοι οι συνεργάτες της Φράνκλιν έγιναν διάσημοι χάρη στην ίδια, πήραν Νόμπελ και σήμερα αποτελούν σημεία αναφοράς στην επιστημονική έρευνα. «Στο έργο, είμαστε πλέον σε μεγάλη ηλικία και τη φέρνουμε στο νου μας για να δούμε τι έγινε τότε, τι δεν καταλάβαμε, τι θα μπορούσε να είχε γίνει, σκεφτόμαστε μήπως την αδικήσαμε και μήπως φταίμε κι εμείς τελικά που δεν της δώσαμε τα εύσημα που έπρεπε να της δώσουμε», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ηθοποιός Αλέξανδρος Μπουρδούμης.
Ο ίδιος -όπως λέει, είναι το κλειδί της ιστορίας, διότι υποδύεται το άνθρωπο που την …προδίδει, καθώς φέρνει στην επιφάνεια την περίφημη «φωτογραφία 51», που στην ουσία είναι η απεικόνιση με ακτίνες Χ, που οδήγησε τους επιστήμονες να κατανοήσουν τη δομή του DNA και κάποιοι μαθαίνουν αυτήν την πληροφορία. «Εγώ ήμουν προϊστάμενός της στο εργαστήριο, θα ήθελα να μπορέσω να δουλέψω μαζί της για να φέρουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, αλλά αυτό δεν συνέβη γιατί δεν μπορούσαμε να επικοινωνήσουμε. Κατανοώ ότι είναι φυσιολογικό να υπάρχει μεγάλη κόντρα, καθώς η ίδια, ως γυναίκα εκείνη την εποχή σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον, έχτιζε άμυνες για να μπορέσει να επιβιώσει», εξηγεί ο κ. Μπουρδούμης.
«Όπως η απεικόνιση του DNA, που είναι δύο ελικοειδείς γραμμές που είναι πάντα παράλληλες και δεν συναντιούνται ποτέ, κατά κάποιο τρόπο αυτό μετατίθεται και στις ανθρώπινες σχέσεις. Πολύ περισσότερο μάλιστα, για μια γυναίκα μέσα στο ανδροκρατούμενο περιβάλλον στο χώρο της επιστήμης», λέει ο κ. Τζαμαργιάς. «Ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει πάρα πολύ από τότε ούτε η θέση της γυναίκας, ούτε η τρομερή ανταγωνιστικότητα που υπάρχει στον συγκεκριμένο χώρο, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη κατηγορία επαγγέλματος όπου οι άνθρωποι δεν μπορούν να επικοινωνήσουν, δεν μπορούν να έρθουν κοντά και δεν μπορούν να συμφωνήσουν στα απλά, διότι κυνηγούν την πρωτιά και μπορεί να πατήσουν επί πτωμάτων για αυτήν», συμπληρώνει ο κ. Μπουρδούμης.
Θεατρική παράσταση με …ιατρικές συμβουλές
Σκηνοθετικά τρικς, έντονη αίσθηση του βρετανικού χιούμορ και πολλή συγκίνηση που βασίζεται στο αίσθημα της αδικίας που περνάει στους θεατές, συμπληρώνουν τα βασικά στοιχεία της παράστασης, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και η οποία, μετά τη θριαμβευτική του πορεία στο West End του Λονδίνου, χάρισε το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου στην Νικόλ Κίντμαν.
«Κατά τη διάρκεια της παράστασης βρισκόμαστε σε ένα επιστημονικό εργαστήριο, το οποίο θα έπρεπε να έχει μία πιστότητα και μία αληθοφάνεια για να μπορέσει να φτάσει στο κοινό. Για να το πετύχω, ήρθα σε επαφή με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, όπου ανταποκρίθηκαν με πραγματικό ενδιαφέρον, μου έδωσαν τα εργαλεία και μου έδειξαν τον τρόπο που θα τα χρησιμοποιήσουμε», τονίζει ο κ. Τζαμαργιάς.
Μάλιστα, επιστημονικός σύμβουλος της παράστασης είναι ο Παθολόγος – Ογκολόγος Γιάννης Μπουκοβίνας, ο οποίος έδωσε το επιστημονικό πλαίσιο και εξήγησε μεταξύ άλλων το πώς λειτουργούν οι ακτίνες και η ακτινοβολία. «Επίσης, μας βοήθησε να κατανοήσουμε το πλαίσιο στο οποίο κινείται η επιστημονική κοινότητα, όπου υπάρχει έντονος ανταγωνισμός για το ποιος θα κάνει πρώτος μία δημοσίευση, ώστε στη συνέχεια να μπορέσει να λάβει χρηματοδότηση για να προχωρήσει κι άλλο την έρευνα του», επισημαίνει ο κ. Μπουρδούμης.
Το «Photograph 51» έρχεται στο θέατρο Αυλαία για πέντε παραστάσεις από την Τετάρτη 19 έως την Κυριακή 23 Απριλίου στις 21:00.
Πηγή κειμένου και φωτογραφίας: thesspress.gr