Μεγαλύτερο από το αναμενόμενο είναι το πακέτο μέτρων που προτείνει η Κομισιόν για την ανάκαμψη της Ε.Ε από την κρίση που προκαλεί η πανδημία, όπως σημειώνει η Citigroup, με την Ελλάδα να είναι από τους μεγαλύτερους ωφελημένους από αυτό. 

Όπως επισημάνει, η ώθηση των επενδύσεων θα είναι ο κύριος στόχος του πακέτου, με 451 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις και 250 δισ. ευρώ σε φθηνά δάνεια, με τα 49 δισ. ευρώ που απομένουν από τις επιχορηγήσεις να κατευθύνονται στο ESFI (Ευρωπαϊκό Διαρθρωτικό και Επενδυτικό Ταμείο) και το InvestEU ως προβλέψεις για ζημιές για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων.

Το Recovery Instrument των 750 δισ. ευρώ συνεπάγεται σημαντική ανακατανομή μεταξύ των χωρών, με χώρες υψηλού εισοδήματος (10 κράτη μέλη αντιπροσωπεύουν το 64,5% του ΑΕΠ της ΕΕ-27) να λαμβάνουν το 24,5% της κατανομής, ενώ τα 12 κράτη-μέλη με κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω του μέσου όρου με χαμηλό χρέος (κυρίως από την Ανατολική Ευρώπη που αντιπροσωπεύουν το 10,7% του ΑΕΠ της ΕΕ των 27) θα λάβουν το 25% της κατανομής
. Τα υπόλοιπα πέντε κράτη (Ιταλία, Ισπανία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Κύπρος) με εισόδημα κάτω από τον μέσο όρο και υψηλό χρέος, που αντιπροσωπεύουν το 24,8% του ΑΕΠ της ΕΕ-27, λαμβάνουν το 50,6% της κατανομής, αντικατοπτρίζοντας το μεγάλο "χτύπημα" που θα δεχτεί το ΑΕΠ τους από τον Covid-19 απ' ό,τι σε άλλα κράτη μέλη.

Εξετάζοντας το χάσμα μεταξύ εσόδων και εισφορών η Ισπανία με 82,2 δισ. ευρώ (6,6% του ΑΕΠ) θα είναι ο μεγαλύτερος δικαιούχος, ακολουθούμενη από την Ιταλία με 56,7 δισ. ευρώ (3,2% του ΑΕΠ), την Πολωνία με 36 δισ. ευρώ (6,8% του ΑΕΠ) και την Ελλάδα με 33,4 δισ. ευρώ (17,8% του ΑΕΠ). Τα πλουσιότερα κράτη μέλη -όπως η Γερμανία (133,3 δισ. ευρώ, 3,9% του ΑΕΠ), η Γαλλία (52,3 δισ. ευρώ, 2,2% του ΑΕΠ), η Ολλανδία (31,0 δισ. ευρώ, 3,5% ΑΕΠ) και η Σουηδία (16,6 δισ. ευρώ, 3,5% του ΑΕΠ)- θα πρέπει να θεωρούνται μικρότεροι δικαιούχοι, καθώς τα κονδύλια θα κοστίζουν σχεδόν μηδέν και θα επιστραφούν μέσω φόρων. Κατά την Citi, αυτές οι ενδεικτικές κλείδες κατανομής θα προσαρμοστούν κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου της ΕΕ στις 18-19 Ιουνίου.

Επιτέλους πολύ φτηνή χρηματοδότηση

Το πιο σημαντικό στοιχείο του πακέτου δεν είναι το ποσό αλλά η ίδια η ιδέα. Επίσης, αυτές οι δημοσιονομικές μεταφορές/επιχορηγήσεις και τα δάνεια θα χρηματοδοτηθούν από χρέος που θα φέρει σχεδόν μηδενικά επιτόκια. Άλλο σημαντικό όφελος είναι ότι μέρος του χρέους θα εκδοθεί σε πολύ μεγάλες λήξεις (2038, έως και 30έτη;) και με σημαντική πιθανότητα οι λήξεις να μετακυληθούν (roll over) όταν έρθει η ώρα, υποθέτοντας ότι η ΕΕ βλέπει όφελος καθιστώντας αυτά τα προσωρινά μέσα μόνιμα. Όσον αφορά τα δάνεια προς τα κράτη μέλη, το θετικό στοιχείο είναι ότι αυτά τα back-to-back δάνεια θα εξοφληθούν σταδιακά σε διάστημα 20 ετών.

Σημαντικό βήμα, μικρό μέγεθος

Σύμφωνα με την Citi, η πρόταση της Κομισιόν αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο το μέγεθος παραμένει μικρό. Λαμβάνοντας υπόψη την προβλεπόμενη απώλεια 7,5% του ΑΕΠ της ΕΕ για το 2020 (και την πιθανότητα ότι η οικονομική δραστηριότητα δεν θα επιστρέψει στο επίπεδο του τέλους του 2019 πριν από το τέλος του 2021 σε πολλές χώρες), καθώς και το εκτιμώμενο εύρος των 720 δισ ευρώ με 1,2 τρισ. ευρώ των ζημιών στα ίδια κεφάλαια που θα έχουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες μόνο το 2020, παράλληλα με ένα συνδυασμένο νέο επενδυτικό χάσμα το 2020-2021 τουλάχιστον 1,5 τρισ. ευρώ, το συνολικό ποσό των 1,85 τρισ. ευρώ που έχει τεθεί στο τραπέζι δεν φαίνεται επαρκές ως προς το μέγεθος.

Πάντως, αυτή η πρόταση, εάν περάσει, θα ήταν σαφώς θετική για την ΕΕ, κατά την άποψη της Citi, καθώς θα περιόριζε σημαντικά τους κινδύνους λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, το προβλεπόμενο μέγεθός της δεν είναι αρκετά μεγάλο για να παρέχει σταθεροποίηση και σίγουρα δεν ανακουφίζει το βάρος που έχει η ΕΚΤ για τη διατήρηση της καμπύλης αποδόσεων και των spreads. Επίσης, ένας από τους βασικούς κινδύνους είναι ότι αυτό δεν θα είναι εντελώς πρόσθετο στην εθνική δημοσιονομική στήριξη και ότι ίσως μόνο το 50% των δανείων θα αναληφθεί από τα κράτη μέλη.








Πηγή:capital
أحدث أقدم