Ήταν τον Ιούνιο του 2006 όταν η κοινοπραξία AEGEK IMPREGILO-ANSALDO TSF-SELI-ANSALDOBREDA ξεκίνησε την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Τρία χρόνια νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 2003, αποφασίστηκε η κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης ως δημόσιου έργου, με χρηματοδότηση από το ελληνικό κράτος και την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η κατασκευή ξεκίνησε με μεγάλο ενθουσιασμό, αλλά τίποτα δεν προέβλεπε ότι το έργο, το οποίο ήταν ένα μακροχρόνιο αίτημα της Θεσσαλονίκης, θα είχε τόσο μεγάλη δυσκολία.
Σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, τροποποιήσεις στην κατασκευή, αλλά και η οικονομική κρίση που προκάλεσε αλλαγή στον εργολάβο - με την εταιρεία "ΑΚΤΩΡ" να συνεχίσει το έργο - είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη καθυστέρηση.
Σήμερα, ο επόπτης του έργου «Αττικό Μετρό», καθώς και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσαν ότι το μετρό θα είναι έτοιμο και λειτουργικό τον Απρίλιο του 2023.
Σύγχρονα τρένα… χωρίς οδηγό στο μετρό Θεσσαλονίκης
Το μετρό στην κύρια γραμμή του έχει μήκος 9,6 χλμ., 13 μοντέρνους σταθμούς και μια αποθήκη που έχει συνολική έκταση 55 στρεμμάτων στην περιοχή της Πυλαίας, η οποία, όπως είπε ο πρόεδρος του Αττικού Μετρό Νίκος Ταχιάος, δήλωσε στη Sputnik Hellas , θα είναι το μεγαλύτερο στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τα τρένα μετρό της Θεσσαλονίκης είναι υπερσύγχρονα και χωρίς οδηγό. Θα κινούνται ηλεκτρονικά και θα ελέγχονται από απόσταση από το τεράστιο κέντρο ελέγχου όπου δεκάδες οθόνες θα παρακολουθούν τρένα και σταθμούς.
Στον σταθμό του μετρό στην Πυλαία, οι εργασίες συνεχίζονται σε διάφορα επίπεδα.
Μέχρι στιγμής, 11 τρένα έχουν φτάσει στην αποθήκη και οι δοκιμές από την ομάδα «HITACHI RAIL», η οποία είναι υπεύθυνη για τα τρένα και την κυκλοφορία, είναι συχνές.
Ο επικεφαλής της ομάδας Leonardo Paollela εξηγεί ότι τα τρένα χωρίς οδηγό είναι απολύτως ασφαλή και μας οδήγησαν στο μικρό κέντρο ελέγχου, το οποίο είναι σχεδόν έτοιμο και θα χρησιμοποιηθεί μόνο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης όταν για κάποιο λόγο δεν μπορεί να ελεγχθεί ένα τρένο.
«Όταν ολοκληρωθεί, η αποθήκη θα είναι η μεγαλύτερη στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Κατασκευάστηκαν 66.000 τετραγωνικά μέτρα εγκαταστάσεων σε οικόπεδο 50 στρεμμάτων και μπορούν να φιλοξενήσουν τα πρώτα 18 τρένα της κεντρικής γραμμής Θεσσαλονίκης », εξήγησε ο Ταχιάος.
«Προς το παρόν, παραχωρούμε μια περιοχή απέναντι για να εγκαταστήσουμε τα άλλα 18 τρένα για τη γραμμή Καλαμαριά», πρόσθεσε.
Η επίδειξη μιας αμαξοστοιχίας που κινείται χωρίς οδηγό μέσα στις γραμμές αποθηκών μπροστά από την κάμερα της Sputnik Hellas είναι εντυπωσιακή, με τον Tachiao να πατά στο κέρατο του τρένου στην αρχή της δοκιμαστικής διαδρομής.
Τέλος, οι προειδοποιήσεις… «Προσοχή στο χάσμα»
Στον Σταθμό Euclid, η εργασία έχει προχωρήσει δραματικά, τόσο στο έδαφος όσο και στο υπόγειο.
Οι ράγες έχουν διασταυρωθεί, ο σταθμός είναι πλήρης στην εμφάνισή του, δηλαδή με κυλιόμενες σκάλες, ανελκυστήρες κ.λπ., ενώ οι εργαζόμενοι περνούν τον ηλεκτρομηχανικό εξοπλισμό που θα δώσει «ζωή» στα τρένα.
Ένα από τα εντυπωσιακά στοιχεία του έργου είναι ότι στους σταθμούς του μετρό, οι επιβάτες δεν θα δουν τα γνωστά σημάδια «Προσοχή του κενού» ή «Προσοχή στο κενό», καθώς μεταξύ του σταθμού και του τρένου θα υπάρξει ειδική ολίσθηση πόρτες
Αυτές οι πόρτες θα ανοίξουν και θα κλείσουν αυτόματα κατά την άφιξη και την αναχώρηση του τρένου.
«Ένα από τα μεγαλύτερα μέτρα ασφαλείας είναι ότι ο επιβάτης δεν έχει επαφή με τις γραμμές. Το τρένο θα έρθει, οι πόρτες του σταθμού θα ανοίξουν και έτσι θα πραγματοποιηθεί η αποβίβαση και η επιβίβαση », εξήγησε ο Ταχιάος.
Η πανδημία, ο σταθμός Βενιζέλου και η ημερομηνία παράδοσης
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου είναι αρκετά χρόνια και ένα από τα τελευταία «αγκάθια» που πρέπει να ξεπεραστεί είναι ο σταθμός Βενιζέλου όπου βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες.
Συγκεκριμένα, η Ρωμαϊκή λεωφόρος Decumanus Maximus βρέθηκε μαζί με καταστήματα και σπίτια που βρίσκονται κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού.
greekcitytimes.com
Η κατασκευή ξεκίνησε με μεγάλο ενθουσιασμό, αλλά τίποτα δεν προέβλεπε ότι το έργο, το οποίο ήταν ένα μακροχρόνιο αίτημα της Θεσσαλονίκης, θα είχε τόσο μεγάλη δυσκολία.
Σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, τροποποιήσεις στην κατασκευή, αλλά και η οικονομική κρίση που προκάλεσε αλλαγή στον εργολάβο - με την εταιρεία "ΑΚΤΩΡ" να συνεχίσει το έργο - είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη καθυστέρηση.
Σήμερα, ο επόπτης του έργου «Αττικό Μετρό», καθώς και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσαν ότι το μετρό θα είναι έτοιμο και λειτουργικό τον Απρίλιο του 2023.
Σύγχρονα τρένα… χωρίς οδηγό στο μετρό Θεσσαλονίκης
Το μετρό στην κύρια γραμμή του έχει μήκος 9,6 χλμ., 13 μοντέρνους σταθμούς και μια αποθήκη που έχει συνολική έκταση 55 στρεμμάτων στην περιοχή της Πυλαίας, η οποία, όπως είπε ο πρόεδρος του Αττικού Μετρό Νίκος Ταχιάος, δήλωσε στη Sputnik Hellas , θα είναι το μεγαλύτερο στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Τα τρένα μετρό της Θεσσαλονίκης είναι υπερσύγχρονα και χωρίς οδηγό. Θα κινούνται ηλεκτρονικά και θα ελέγχονται από απόσταση από το τεράστιο κέντρο ελέγχου όπου δεκάδες οθόνες θα παρακολουθούν τρένα και σταθμούς.
Στον σταθμό του μετρό στην Πυλαία, οι εργασίες συνεχίζονται σε διάφορα επίπεδα.
Μέχρι στιγμής, 11 τρένα έχουν φτάσει στην αποθήκη και οι δοκιμές από την ομάδα «HITACHI RAIL», η οποία είναι υπεύθυνη για τα τρένα και την κυκλοφορία, είναι συχνές.
Ο επικεφαλής της ομάδας Leonardo Paollela εξηγεί ότι τα τρένα χωρίς οδηγό είναι απολύτως ασφαλή και μας οδήγησαν στο μικρό κέντρο ελέγχου, το οποίο είναι σχεδόν έτοιμο και θα χρησιμοποιηθεί μόνο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης όταν για κάποιο λόγο δεν μπορεί να ελεγχθεί ένα τρένο.
«Όταν ολοκληρωθεί, η αποθήκη θα είναι η μεγαλύτερη στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Κατασκευάστηκαν 66.000 τετραγωνικά μέτρα εγκαταστάσεων σε οικόπεδο 50 στρεμμάτων και μπορούν να φιλοξενήσουν τα πρώτα 18 τρένα της κεντρικής γραμμής Θεσσαλονίκης », εξήγησε ο Ταχιάος.
«Προς το παρόν, παραχωρούμε μια περιοχή απέναντι για να εγκαταστήσουμε τα άλλα 18 τρένα για τη γραμμή Καλαμαριά», πρόσθεσε.
Η επίδειξη μιας αμαξοστοιχίας που κινείται χωρίς οδηγό μέσα στις γραμμές αποθηκών μπροστά από την κάμερα της Sputnik Hellas είναι εντυπωσιακή, με τον Tachiao να πατά στο κέρατο του τρένου στην αρχή της δοκιμαστικής διαδρομής.
Τέλος, οι προειδοποιήσεις… «Προσοχή στο χάσμα»
Στον Σταθμό Euclid, η εργασία έχει προχωρήσει δραματικά, τόσο στο έδαφος όσο και στο υπόγειο.
Οι ράγες έχουν διασταυρωθεί, ο σταθμός είναι πλήρης στην εμφάνισή του, δηλαδή με κυλιόμενες σκάλες, ανελκυστήρες κ.λπ., ενώ οι εργαζόμενοι περνούν τον ηλεκτρομηχανικό εξοπλισμό που θα δώσει «ζωή» στα τρένα.
Ένα από τα εντυπωσιακά στοιχεία του έργου είναι ότι στους σταθμούς του μετρό, οι επιβάτες δεν θα δουν τα γνωστά σημάδια «Προσοχή του κενού» ή «Προσοχή στο κενό», καθώς μεταξύ του σταθμού και του τρένου θα υπάρξει ειδική ολίσθηση πόρτες
Αυτές οι πόρτες θα ανοίξουν και θα κλείσουν αυτόματα κατά την άφιξη και την αναχώρηση του τρένου.
«Ένα από τα μεγαλύτερα μέτρα ασφαλείας είναι ότι ο επιβάτης δεν έχει επαφή με τις γραμμές. Το τρένο θα έρθει, οι πόρτες του σταθμού θα ανοίξουν και έτσι θα πραγματοποιηθεί η αποβίβαση και η επιβίβαση », εξήγησε ο Ταχιάος.
Η πανδημία, ο σταθμός Βενιζέλου και η ημερομηνία παράδοσης
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου είναι αρκετά χρόνια και ένα από τα τελευταία «αγκάθια» που πρέπει να ξεπεραστεί είναι ο σταθμός Βενιζέλου όπου βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες.
Συγκεκριμένα, η Ρωμαϊκή λεωφόρος Decumanus Maximus βρέθηκε μαζί με καταστήματα και σπίτια που βρίσκονται κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού.
greekcitytimes.com