Τεράστια οικονομική επιβάρυνση στους καταναλωτές, στη βιομηχανία και σε πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους προκαλεί το παρατεταμένο “ράλι χαμηλών ταχυτήτων” των τιμών πετρελαίου.

Καθώς οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ κινούνται στα ύψη με τάση περαιτέρω ανόδου, οι επιπτώσεις αρχίζουν να γίνονται εμφανείς στις μεταφορές, στο βιομηχανικό κόστος παραγωγής, στις τιμές εισαγόμενων πρώτων υλών και στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών εξαγωγών.

Πρώτοι “πληρώνουν τα σπασμένα” οι κάτοχοι αυτοκινήτων, που βλέπουν την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης νά έχει ¨σκαρφαλώσει” αθόρυβα στα ύψη, σημειώνοντας άνοδο περίπου 30% το τελευταίο 7μηνο! Η μέση τιμή στην Αττική διαμορφώνεται τώρα στο 1,68-1,69 ευρώ το λίτρο, ενώ στην επαρχία κινείται σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα – και στα νησιά φθάνει στο 1,88 ευρώ!

Ανάλογη είναι η πορεία της τιμής του ντίζελ, που έχει σημειώσει άνοδο 24% στο ίδιο χρονικό διάστημα: Από 1,10 ευρώ το λίτρο που είχε τον Οκτώβριο στα πρατήρια, διατίθεται τώρα με μέση τιμή 1,36 ευρώ.

Η πτώση λόγω πανδημίας και η ανάκαμψη-ράλι

Πολύ μεγαλύτερη είναι η άνοδος των λιανικών τιμών υγρών καυσίμων σε 12μηνη βάση, από τον περασμένο Ιούνιο, όταν η παγκόσμια εξαπλούμενη πανδημία προκαλούσε μεγάλη κάμψη της ζήτησης αργού πετρελαίου και δραματική πτώση τιμών στη διεθνή αγορά.

Οι ανατιμήσεις των υγρών καυσίμων στην ελληνική αγορά, έρχονται ως φυσικό επακόλουθο της ανάκαμψης των διεθνών τιμών αργού πετρελαίου, οι οποίες από τον Οκτώβριο του 2020 κινούνται ανοδικά, χωρίς να έχει σημειωθεί καμία ουσιαστική διόρθωση. Είναι πάντως μικρότερες ποσοστιαία από την άνοδο των τιμών του αργού πετρελαίου, επειδή στην Ελλάδα οι λιανικές τιμές καυσίμων είναι κατά τα 2/3 φόροι και μόνον το 1/3 αντιστοιχεί στο κόστος.

Επισημαίνεται ότι πριν από 15 μήνες, στο ξεκίνημα της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, η τιμή του brent είχε πάσει σε χαμηλά 17ετίας(!), στα 22,7 δολάρια το βαρέλι. Προχθές άγγιξε τα 75 δολάρια, καταγράφοντας άνοδο 230%(!) σ’ αυτό το 15μηνο.

Στις αρχές Νοεμβρίου, όταν το τρίτο κύμα πανδημίας προκαλούσε κλυδωνισμούς στις αγορές, το brent ήταν στα 37,5 δολάρια. Από τότε η τιμή του έχει διπλασιασθεί!

Προβλέψεις για περαιτέρω άνοδο

Τώρα διεθνείς οίκοι και αναλυτές προβλέπουν ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω, καθώς οι οικονομίες θα επιστρέφουν στην κανονικότητα, η ζήτηση θα αυξάνεται μετά το τέλος της πανδημίας, ενώ οι χώρες του ΟΠΕΚ κι άλλοι μεγάλοι πετρελαιοπαραγωγοί θα μειώσουν την παραγωγή.

Θα είναι ένα βαρύ πλήγμα για οικονομίες όπως η ελληνική, που αγωνίζονται να επιστρέψουν σε τροχιά ανάκαμψης και να επιτύχουν ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν και στις τεράστιες δανειακές τους υποχρεώσεις.

Ιδιαίτερα σημαντική θα είναι η επιβάρυνση για τους Ελληνες καταναλωτές, καθώς στη χώρα μας οι τιμές των υγρών καυσίμων ακολουθούν τις διεθνείς τιμές αργού πετρελαίου όταν ανεβαίνουν, αλλά όχι οταν πέφτουν – τότε καθυστερούν πολύ να προσαρμοσθούν χαμηλότερα…
sofokleousin.gr
Νεότερη Παλαιότερη