Το άγνωστο παρασκήνιο για την προμήθεια των 24 Rafale και η εμπλοκή των ΗΠΑ.
Το 2022 είναι χρονιά ορόσημο για την Πολεμική Αεροπορία, αφού εισέρχεται στην νέα γενιά μαχητικών, με το χαρακτηριστικό 4+.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Όπως ήδη έχει γίνει γνωστό από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, γύρω στις 19 Ιανουαρίου αναμένεται να προσγειωθεί πρώτη 6άδα από τα συνολικά 24 μαχητικά του τύπου που προμηθεύεται η Πολεμική Αεροπορία από την Γαλλία.
Η απόκτηση των νέων δικινητήριων αεροσκαφών, μαζί με τα οπλικά τους συστήματα, έχουμε αναλύσει πολλάκις στο enikos.gr πώς θα επιφέρουν ανατροπή συσχετισμών στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και πώς θα απογειώσουν τις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας.
Μόνο πού σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr για να φτάσουμε στην πολυπόθητη απόκτηση των μαχητικών έπρεπε να ανάψουν το «πράσινο φως» οι ΗΠΑ. Κι αυτό διότι τα γαλλικής κατασκευής μαχητικά χρησιμοποιούν κάποια συστήματα αμερικανικής προέλευσης. Και ο νόμος περί διάθεσης αμερικανικού στρατιωτικού υλικού σε τρίτες χώρες, απαγορεύει κάθε ενέργεια χωρίς την έγγραφη άδεια των ΗΠΑ.
Είναι κάτι που έγινε γρήγορα αντιληπτό στο ΓΕΕΘΑ, το οποίο συνεργάστηκε με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) και έτσι συντάχθηκε ο σχετικός φάκελος με το αίτημα που απεστάλη προς τις ΗΠΑ, οι οποίες και έδωσαν το τελικό «οκ».
Θα μπορούσαν οι ΗΠΑ να τινάξουν το πρόγραμμα στον αέρα; Η απάντηση είναι πώς «ναι». Οι αμερικανικοί νόμοι των Διεθνών Κανονισμών Διακίνησης Όπλων (“ITAR”) οι οποίοι αποτρέπουν την πώληση στρατιωτικού εξοπλισμού, σε συγκεκριμένες χώρες, ο οποίος διαθέτει εξαρτήματα αμερικανικής κατασκευής, είναι αυστηρός και σαφής.
Έτσι συνέβη πριν από 4 χρόνια με την Αίγυπτο, η οποία έκλεισε συμφωνία με την Γαλλία για την αγορά 24 μαχητικών Rafale όμως περίμενε την έγκριση των ΗΠΑ για τον εξοπλισμό τους με τους πυραύλους SCALP. Χρειάστηκε ταξίδι του Προέδρου Μακρόν στην Ουάσιγκτον για να λάβουν τις σχετικές άδειες εξαγωγής οι Γάλλοι.
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση, όμως, αφορά τα τουρκικής κατασκευής επιθετικά ελικόπτερα ΑΤΑΚ Τ-129. Η Τουρκία αγόρασε τα σχέδια και το δικαίωμα κατασκευής από την Ιταλία και τα εφοδίαζε με αμερικανικής κατασκευής κινητήρες. Όταν η Τουρκία έκλεισε συμφωνία με το Πακιστάν το 2018 για την προμήθεια 30 ελικοπτέρων, με κόστος σχεδόν 2 δις, οι ΗΠΑ έβαλαν φρένο στην πώλησή τους με αμερικανικούς κινητήρες. Ως αποτέλεσμα ήταν πριν από 2 ημέρες ο Πακιστανικός στρατός να ανακοινώσει το τέλος της συνεργασίας με την Τουρκία και την έναρξη σχετικών διαπραγματεύσεων με την Κίνα.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του αμερικανικού «φρένου» θα πρέπει κάποιος να έχει κατά νου ότι ο κινητήρας που προμηθευόταν το τουρκικό ελικόπτερο αποτελεί προϊόν σύμπραξης της βρετανικής Rolls Royce με την αμερικανική Honeywell, με την αμερικανική κυβέρνηση να μην δίνει στην σύμπραξη της LHTEC την σχετική άδεια.
Σε ότι αφορά τα συστήματα των ελληνικών Rafale, αφορούν κυρίως ηλεκτρονικά, που προσδίδουν αυξημένες δυνατότητες στα ραντάρ των αεροπλάνων. Διαφορετικά – όπως χαρακτηριστικά μας είπε γνώστης των εξοπλιστικών – εάν δεν είχαμε αποσπάσει την σύμφωνη γνώμη θα ήταν σαν να αγοράζαμε ένα πολυτελές αυτοκίνητο χωρίς τον εξοπλισμό του. Μόνο βιτρίνα, δηλαδή…
enikos.gr