Τα τελευταία δύο χρόνια ο πλανήτης φαντάζει εκλωβισμένος σε μία ατελείωτη εφιαλτική λούπα: παγκόσμια πανδημία, αλλεπάλληλα lockdown, ατελείωτοι περιορισμοί, οικονομική κατάρρευση και τώρα το ξέσπασμα ενός φρικιαστικού πολέμου.

Η μέρα της μαρμότας φαίνεται να μην έχει τέλος και όλος ο κόσμος, συμπεριλαμβανομένου και αυτού της μόδας, προσπαθεί να βρει ποια είναι η θέση του απέναντι στη νέα σκοτεινή πραγματικότητα. Οι ισορροπίες είναι λεπτές δεδομένου της τεράστιας οικονομικής εξάρτησης της βιομηχανίας της μόδας από τη ρωσική αγορά, ωστόσο είναι καθήκον και υποχρέωση ενός χώρου που προασπίζεται την ελευθερία, τη δημιουργία και κατέχει τεράστια δύναμη στα χέρια του (δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων) να διεκδικήσει ένα καλύτερο αύριο και να δείξει φανερά τη συμπαράσταση του προς τον ουκρανικό λαό και την παράφορη αδικία που υφίσταται.

Ποια θα μπορούσε να είναι η θέση ενός χώρου που έχει ταυτιστεί αν τακτά χρονικά διαστήματα με την επιφανειακή πολυτέλεια; Με τις Εβδομάδες Μόδας να εκτυλίσσονται βάσει προγράμματος, υπάρχει άραγε χώρος για ουσιαστική αντίδραση; Σχεδιαστές, δημοσιογράφοι μόδας και μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας αποδεικνύουν ακόμη μία φορά πως η μόδα είναι κάτι παραπάνω από φραμπαλάδες και παντεσπάνι.

Στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου είδαμε τον Armani να παρουσιάζει τη F/W 22-23 συλλογή του χωρίς τη συνοδεία μουσικής ως ένδειξη συμπαράστασης στην εμπόλεμη Ουκρανία. Μάλιστα στην έναρξη του σόου αντήχησε από τα ηχεία το εξής μήνυμα: «Η απόφασή μου να μη χρησιμοποιήσω μουσική αποτελεί μία ένδειξη σεβασμού απέναντι στους ανθρώπους που βρίσκονται στον πυρήνα της τραγωδίας που συμβαίνει στην Ουκρανία». Η σουρεαλιστική συλλογή του Jeremy Scott αποτέλεσε ένα επίκαιρο σχόλιο στη δυστοπική καθημερινότητα που συνεχίζουμε να βιώνουμε, ενώ η συγκέντρωση ακτιβιστών/-ριων έξω από τους χώρους διεξαγωγής των σόου με ουκρανικές σημαίες ανά χείρας και πανό με μηνύματα κατά του πολέμου απέδειξε πως δε γίνεται να στρέψουμε το κεφάλι στη νέα ζοφερή πραγματικότητα.

 

Στο Παρίσι η σχεδιάστρια Christelle Kocher, ιδρύτρια του γαλλικού brand KOCHÉ, εμφανίστηκε στο τέλος του σόου της με δύο φλοράλ καρφίτσες στα χρώματα της ουκρανικής σημαίας και ο Olivier Rousteing του Balmain, ο οποίος παρουσίασε τη φθινοπωρινή του συλλογή χθες το βράδυ, δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram ένα μήνυμα αγάπης και υποστήριξης προς τους ανθρώπους που βρίσκονται στην Ουκρανία, ενώ ενημέρωσε πως δώρισε ένα ποσό στην Ύπατη Αρμοστεία Ενωμένων Εθνών για τους πρόσφυγες παρακινώντας τους ακολούθους του να κάνουν το ίδιο.

 

Την σπουδαία ενέργεια του Balenciaga που πρωτοστάτησε απέναντι στην ανείπωτη τραγωδία, ανακοινώνοντας την απόφασή του να αφιερώσει όλα τα μέσα κοινωνικής του δικτύωσης στην ενημέρωση αναφορικά με την κατάσταση στην εμπόλεμη Ουκρανία και τη συγκέντρωση δωρεών για το Πρόγραμμα Τροφίμων των Ηνωμένων Εθνών για τους πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τη χώρα, ήρθε να συμπληρώσει η πρόσκληση για το επερχόμενο σόου του οίκου, που φαίνεται να φτύνει τη ματαιοδοξία ολόκληρου του ψεύτικου κόσμου του Instagram (ο οίκος έστειλε ένα iPhone με σπασμένη οθόνη στο πίσω μέρος του οποίου αναγράφεται η ημερομηνία και ο χώρος διεξαγωγής του σόου).

 

Ακολουθεί ο οίκος Gucci, ο οποίος ανακοίνωσε πως μέσω της παγκόσμιας ανθρωπιστικής καμπάνιας του CHIME FOR CHANGE, διαθέτει το πόσο των 500.000 δολαρίων στο UNCR – Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών – ως βοήθεια προς τους πρόσφυγες που προσπαθούν να ξεφύγουν από την πληγείσα χώρα. Ενώ ο ίδιος ο όμιλος Kering, μέλοι του οποίοι αποτελούν οι δύο παραπάνω οίκοι, ενημέρωσε μέσω του λογαριασμού του στο Instagram πως στην προσπάθειά του να συμβάλλει στην ανθρωπιστική βοήθεια υπέρ της Ουκρανίας και να βοηθήσει τους πρόσφυγες, θα πραγματοποιήσει μία σημαντική δωρεά στην Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών.

 

Από χθες το Instagram έχει κατακλυστεί από αναρτήσεις οίκων, σχεδιαστών και ομίλων-κολοσσών της μόδας, οι οποίες αποσκοπούν στην ευαισθητοποίηση απέναντι στο ζήτημα του πολέμου και την ανακοίνωση για πραγματοποίηση σημαντικών δωρεών, κρούοντας παράλληλα των κώδωνα του κινδύνου στη Ρωσία για επικείμενο οικονομικό embargo. Ήδη τα brands Nanushka (ουγκρικό) και Ganni (δανέζικο) ανακοίνωσαν την παύση των πωλήσεων τους στη ρωσική αγορά, ενώ κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρίες πολυτελούς μόδας στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως TheresaMatchesfashion και Farfetch αναστέλλουν την αποστολή των εμπορευμάτων τους στη Ρωσία, ύστερα από την απόφαση των συνεργαζόμενων τους εταιριών ταχυμεταφοράς – DHL, Fedex– να βάζουν στοπ στη μετακίνηση δεμάτων από και προς τη χώρα.

Δωρεά 5 εκατομμυρίων ευρώ πραγματοποίησε και ο όμιλος LVMH στην Παγκόσμια Επιτροπή Ερυθρού Σταυρού, ανακοινώνοντας παράλληλα το λανσάρισμα καμπάνιας για τη συγκέντρωση χρημάτων για τον οργανισμό από όλα τα μέλη του ομίλου. Ο οίκος Burberry προχώρησε σε δική του δωρεά στον βρετανικό Ερυθρό Σταυρό, ενώ καλεί σε δωρεές παρέχοντας το link του μη κερδοσκοπικού οργανισμού.

 

Ο όμιλος OTB, στον οποίο ανήκουν τα brands Diesel, Maison Margiela και Jil Sander, έλαβε επίσης θέση μέσα από μία ανάρτηση που απεικονίζει μία φωτογραφία στα χρώματα της ουρανικής σημαίας στο κέντρο της οποίας αναγράφεται η φράση «ΟΧΙ ΠΟΛΕΜΟΣ».

 

O οίκος Valentino βρέθηκε ανάμεσα στη μεγάλη λίστα εκείνων που κινητοποιήθηκαν, δωρίζοντας 500.000 ευρώ στην Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών, σε συνεργασία με την Camera Nazionale della Moda Italiana ( Εθνικό Επιμελητήριο Ιταλικής Μόδας). Σύμφωνα με ανακοίνωση του στο Instagram, o ιταλικός οίκος ελπίζει «στην ειρηνική επίλυση της διαμάχης».

 

Κύμα υποστήριξης φαίνεται να δέχεται ο ουκρανικός λαός και από μοντέλα, όπως η Bella Hadid η οποία μοιράστηκε στο Instagram μία φωτογραφία με το εξής μήνυμα: «Η αλήθεια του πολέμου είναι πως υποφέρουν μόνο οι αθώοι, Προσευχές για την Ουκρανία», ενώ το μοντέλο από την Αργεντινή, Micaela Argañaraz, εκφράστηκε τους προβληματισμούς της κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, δηλώνοντας: «Αισθάνομαι περίεργα να λαμβάνω μέρος σε ένα σόου μόδας γνωρίζοντας πως παράλληλα γίνεται πόλεμος στην ίδια ήπειρο».

 

Πηγή: marieclaire.gr

أحدث أقدم