Σε μπαράζ διπλωματικών επαφών με στόχο την επίλυση της κρίσης με την κατάσχεση δύο ελληνικών τάνκερ από το Ιράν και την επιστροφή των Ελλήνων ναυτικών, προέβη χθες η κυβέρνηση.
Ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, συνομίλησε χθες επί 15 λεπτά με τον Αμερικανό ομόλογο του Άντονι Μπλίνκεν και το θρίλερ στον Περσικό Κόλπο κυριάρχησε στη συζήτηση. Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ στη συνέχεια καταδίκασε την κατάσχεση των δύο ελληνικών τάνκερ από το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης. Νωρίτερα ανακοινώσεις υπέρ της Ελλάδας για το θέμα είχαν εκδώσει η Κομισιόν και το γαλλικό υπουργείο Εξωτερικών.
Ο κ. Δένδιας επικοινώνησε επίσης με τον Κύπριο ομόλογο του Ιωάννη Κασουλίδη (στο ένα από τα δύο τάνκερ υπάρχει και Κύπριος πολίτης και ως εκ τούτου και η Λευκωσία έχει προβεί σε διάβημα διαμαρτυρίας προς το Ιράν). Η κυβέρνηση επίσης έχει απευθυνθεί για στήριξη στο Ισραήλ ως ένα ισχυρό παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή.
Ο υπουργός Εξωτερικών είχε επίσης τηλεφωνική επικοινωνία και με τον ομόλογο του της Σαουδικής Αραβίας, Φαϊσάλ μπιν Φαρχάν Αλ Σαούντ. Επισήμως βέβαια αφορμή της επικοινωνίας ήταν η επίσκεψη του Σαουδάραβα υπουργού Επενδύσεων στη χώρα μας.
Σημειωτέον ότι Ριάντ και Τεχεράνη έχουν εχθρικές σχέσεις από την ανατροπή του Σάχη το 1979, την οποία για προφανείς λόγους η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας δεν είδε με καλό μάτι. Αλλά κυρίως Σαουδική Αραβία και Ιράν ανταγωνίζονται για την ηγεσία του αραβικού κόσμου, για το εμπόριο πετρελαίου και για τον έλεχο του Περσικού Κόλπου. Λογω της μεγάλης επιρροής που ασκεί όμως το Ριάντ μέσα στον OPEC, μπορεί να πιέσει την Τεχεράνη και προφανώς η Αθήνα ελπίζει ότι θα το πράξει και στο θέμα των δύο τάνκερ.
Πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι βεβαίως η επιστροφή των Ελλήνων ναυτικών, όμως τίθεται και το ερώτημα τι θα γίνει με το φορτίο των τάνκερ, αλλά και ποιες μακροπρόθεσμες συνέπειες θα έχει αυτή η υπόθεση στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας.
Η Ελλάδα βρέθηκε ουσιαστικά στη μέση της αντιπαράθεσης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, με την Τεχεράνη να προχωρά στην κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ ως αντίποινα στην κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο «Pegas» ή «Lana». Το εν λόγω δεξαμενόπλοιο κατέπλευσε στην Κάρυστο στις 14 Απριλίου, μεταφέροντας πάνω από 100.000 τόνους πετρελαίου, που κατασχέθηκαν κατόπιν αμερικανικού αιτήματος.
Ειδικότερα, στις 20 Απριλίου, οι ΗΠΑ ζήτησαν τη δέσμευση του φορτίου με βάση διμερή συμφωνία δικαστικής συνδρομής με τη χώρα μας και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, μία από τις τράπεζες εναντίον των οποίων οι Αμερικανοί έχουν επιβάλει κυρώσεις. Οι ΗΠΑ επικαλέστηκαν επίσης τον κίνδυνο τα έσοδα από τη διάθεση του συγκεκριμένου φορτίου ιρανικού πετρελαίου να χρηματοδοτήσουν τρομοκρατικές ενέργειες.
Η ελληνική δικαιοσύνη ενέκρινε τη μεταφορά του εν λόγω φορτίου σε αμερικανικά πλοία και την απόφαση της δικαιοσύνης επικαλείται σήμερα η κυβέρνηση, η οποία όπως κατέστησε εμμέσως σαφές χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, δεν συζητά την επιστροφή του ιρανικού πετρελαίου.
“Όποιες ενέργειες αφορούν σε πετρέλαιο ιρανικών συμφερόντων έγιναν με βάση διεθνείς συμβάσεις και αποφάσεις της Δικαιοσύνης, αποφάσεις εναντίον των οποίων δεν στράφηκαν οι ενδιαφερόμενοι. Υπήρξαν περιθώρια για να διεκδικήσουν δικαστική αναστολή και δεν το έπραξαν. Με βάση τις διεθνείς συμβάσεις, που έχει υπογράψει η χώρα εδώ και τρεις δεκαετίες και την απόφαση της ανεξάρτητης Δικαιοσύνης έγινε η κατάσχεση ιρανικού πετρελαίου”, είπε ειδικότερα ο κ. Οικονόμου απαντώντας σε ερώτηση του News24/7.
Στην Τεχεράνη βέβαια… δεν καταλαβαίνουν από επικλήσεις στην ανεξάρτητη Δικαιοσύνη, καθώς εξάλλου γνωρίζουν ότι υπήρξε αμερικανικό αίτημα που οδήγησε στην κατάσχεση του φορτίου στην Κάρυστο. Το Ιράν απειλεί μάλιστα και τα υπόλοιπα 17 ελληνικών συμφερόντων πλοία που βρίσκονται στον Περσικό Κόλπο, με την Αθήνα να σηκώνει εκ των πραγμάτων τα χέρια ψηλά.
Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που παρακολουθεί την κατάσταση μέσω του θαλάμου επιχειρήσεων και βρίσκεται σε διαρκή επαφή με τους ιδιοκτήτες των κατασχεθέντων τάνκερ, απηύθηνε χθες έντονη σύσταση στις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες να αποφεύγουν τα ιρανικά χωρικά ύδατα κατά τον διάπλου τους στον Περσικό κόλπο, στα στενά του Ορμούζ, και τον κόλπο του Ομάν.
Το ερώτημα είναι ποιες θα είναι οι μεσομακροπρόθεσμες συνέπειες στον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας από αυτή την κρίση, εφόσον το Ιράν κλείσει τον Περσικό Κόλπο για τα ελληνικά τάνκερ.
Πηγή: news247.gr