Μία είδηση με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την Ελλάδα έρχεται από την Γαλλία, η οποία προγραμματίζει την απόσυρση όλων των Mirage.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Χθες ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν έκανε γνωστή τη πρόθεσή του να ζητήσει την έγκριση του νέου εξοπλιστικού προγράμματος – μαμούθ της Γαλλίας, ύψους 400 δισ. ευρώ για την πενταετία 2025 – 2030.
Για την πενταετία 2019 – 2024 οι αμυντικές δαπάνες προϋπολογίστηκαν στα 295 δισ. ευρώ. Συνεπώς μιλάμε για αύξηση δαπανών κατά 35%.
Μεταξύ άλλων, αυτό που προγραμματίζεται είναι η μεταστροφή στην ανάπτυξη και υιοθέτηση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης αλλά και την μετάβαση αποκλειστικά σε μαχητικά αεροσκάφη Rafale, αποσύροντας το σύνολο του στόλου των Mirage 2000 που διαθέτει.
Μία είδηση με έντονο ελληνικό ενδιαφέρον. Κι αυτό γιατί η Πολεμική Αεροπορία μπορεί να έχει αποσύρει τα Mirage 2000 EGM/BGM αντικαθιστώντας τα με Rafale F3R όμως διαθέτει 24 Mirage 2000-5.
Τα M2000-5 είναι μέρους του προγράμματος απόκτησης συνολικά 25 αεροσκαφών αυτού του τύπου το 2007. Tα 15 αποκτήθηκαν από τη Γαλλία, ενώ τα υπόλοιπα 10 είναι αεροσκάφη Μ2000 της ΠΑ, τα οποία αναβαθμίστηκαν σε Μ2000-5, στο εργοστάσιο της ΕΑΒ. Έκτοτε, έχει χαθεί ένα εξ αυτών, την 12 Απριλίου 2018, το οποίο κυβερνούσε ο αδικοχαμένος σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος- με καταγωγή από το Μορφοβούνι Καρδίτσας- που υπηρετούσε στην 331 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας, η αναβάθμιση περιλάμβανε την αντικατάσταση του συνόλου του ηλεκτρονικού εξοπλισμού και των μεταφερόμενων όπλων, μετατρέποντάς το σε ένα από τα ικανότερα αεροσκάφη αναχαίτησης.
Με μέγιστη ταχύτητα τα 2,530χλμ την ώρα ή 2.2 Mach και μέγιστο επιχειρησιακό ύψος πάνω από 15,240μ. ή 50.000 πόδια, τα Mirage λόγω του δελταπτέρυγου σχεδιασμού τους έχουν αναδειχθεί πολλές φορές πρωταγωνιστές στις κλειστές αερομαχίες με Τούρκους πιλότους, με την πλάστιγγα να γέρνει υπέρ τους.
Η απόσυρση, όμως, των μαχητικών του τύπου από την γαλλική πολεμική αεροπορία σημαίνει ότι η Αθήνα θα πρέπει να αρχίσει σταδιακά να κάνει σχέδια απόσυρσής τους από τις αρχές της επόμενης δεκαετίας κι έπειτα, αφού σταδιακά θα αρχίσουν να εμφανίζονται προβλήματα στην ροή ανταλλακτικών και την υποστήριξή τους ενώ για αναβάθμιση ούτε λόγος.
Το παραπάνω αποτελεί πάγια τακτική της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας, η οποία δεν διατηρεί για μεγάλο χρονικό διάστημα τις γραμμές παραγωγής και ανταλλακτικών των μαχητικών της, με αποτέλεσμα μαχητικά που θεωρητικά έχουν πολύ «ψωμί» ακόμα να αποσύρονται.
Για να γίνει αντιληπτό, τα πρώτα F-16 Block 30 η ΠΑ τα απέκτησε το 1989. Συνεχίζουν να πετούν ακόμη και σήμερα ενώ εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για αρκετά μετά το 2030, έχοντας ξεπεράσει τότε 40 χρόνια υπηρεσίας.
Αλλά και ένα άλλο εμβληματικό αεροσκάφος της ΠΑ, το Phantom F-4, υπηρετεί στην ΠΑ από το 1973. Μετά από 50 χρόνια τα εμβληματικά μαχητικά συνεχίζουν να πετούν.
Σε ότι αφορά τα γαλλικά, τα θυμίσουμε ότι τα Mirage F1 υπηρέτησαν στην Πολεμική Αεροπορία από το 1974 (40 μαχητικά) και αποσύρθηκαν το 2003, δηλαδή μετά από 28 χρόνια ενώ τα Mirage 2000 EGM/BGM αποκτήθηκαν (40 μαχητικά) το 1988 – σε μία αγορά που χαρακτηρίστηκε ως η αγορά του αιώνα – και αποσύρθηκαν θεωρητικά το 2022 από τα Rafale αν και ανεπίσημα δεν επιχειρούσαν τα τελευταία 5 χρόνια, από το 2017, δηλαδή μετά από 29 χρόνια πτήσιμης υπηρεσίας.
Πηγή κειμένου και φωτογραφίας: enikos.gr