Mπορεί οι καταστροφικοί σεισμοί της 6ης Φεβρουαρίου στην ανατολική Τουρκία να ανέκοψαν προσωρινά την εκτός ορίων, έως τότε, τουρκική επιθετικότητα όμως τα επεκτατικά σχέδια της Αγκυρας εις βάρος της χώρας μας συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Βέβαια, κανείς δε θα μπορούσε να έχει την ψευδαίσθηση ότι η πάγια τουρκική εθνική στρατηγική θα ήταν δυνατό να αναθεωρηθεί λόγω ενός φυσικού φαινομένου ή εξαιτίας της αλλαγής προσώπων στην εξουσία. Αλλωστε, ο ηγέτης του Ρεπουμπλικανικού κόμματος και προεδρικός υποψήφιος Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, τον οποίο οι δημοσκοπήσεις εμφανίζουν να προηγείται με διψήφιο ποσοστό έναντι του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ξεκαθάρισε από πολύ νωρίς ότι δε θα υπάρξει καμία υποχώρηση «ως προς τα εθνικά συμφέροντα της χώρας μας». Στο πλαίσιο αυτό, και ενώ απέχουμε λιγότερο από 2 μήνες από τις τουρκικές εκλογές ο βασικός στόχος της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής δεν είναι άλλος από το να εξασφαλίσει το «πράσινο» φως της Ουάσιγκτον για την αγορά και αναβάθμιση μαχητικών αεροσκαφών F-16.

Η προσγείωση στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας του 12ου κατά σειρά Rafale με πλήρη φόρτο όπλων δεν πέρασε απαρατήρητη από τους γείτονες, οι οποίοι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για τον εκσυγχρονισμό του αεροπορικού στόλου τους στην αλλαγή της στάσης τους αναφορικά με την έγκριση της ένταξης της Φινλανδίας, σε πρώτη φάση, στο ΝΑΤΟ. Με αυτό τον τρόπο θεωρούν ότι θα ξεμπλοκάρει στο Κογκρέσο το αίτημα τους για την αγορά 40 νέων F-16 Block 70/72 και την αναβάθμιση 80 υφιστάμενων αεροσκαφών του ίδιου τύπου στην έκδοση Viper. Μέχρι να συμβεί αυτό, ο Ερντογάν προσπαθεί να συντηρήσει το προσωπικό και εθνικό αφήγημα περί τουρκικής στρατιωτικής υπεροχής και την εικόνα μιας Τουρκίας, που ανταγωνίζεται τις υπερδυνάμεις στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας. Για το λόγο αυτό, ο Τούρκος πρόεδρος έχοντας στραμμένη την προσοχή του στις επερχόμενες κάλπες έβγαλε από το υπόστεγο το εθνικό μαχητικό TF-X, που οπτικά παραπέμπει σε πιστό αντίγραφο του F-22 Raptor, του κορυφαίου stealth αεροσκάφους των ΗΠΑ. Πρόκειται για το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα της τουρκικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας, που ξεκίνησε το 2010, με απώτερο στόχο η Τουρκία να μπει στο κλειστό κλαμπ των χωρών, που κατασκευάζουν «αόρατα» μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς.

Μαχητικό TF-X | Τουρκική αμυντική βιομηχανία
Το stealth πυροτέχνημα και τα drones
Η αποδέσμευση φωτογραφιών του εθνικού αεροσκάφους μάχης σε έναν αεροδιάδρομο από τον επικεφαλής της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας Ισμαήλ Ντεμίρ μπορεί να εξυπηρετεί τον προπαγανδιστικό μηχανισμό της Αγκυρας, στην πραγματικότητα όμως απέχει έτη φωτός από την κατάκτηση της stealth αεροδιαστημικής. Πολύ περισσότερο, εάν ληφθεί υπόψη ότι το συγκεκριμένο δικινητήριο πρωτότυπο φέρεται να εφοδιάζεται με κινητήρες του F-16 καθώς έως τώρα οι Τούρκοι δεν έχουν κατορθώσει να συνάψουν διακρατική συμφωνία για την προμήθεια κινητήρων για το εθνικό μαχητικό τους αλλά και μοιάζει σχεδόν ανέφικτο να αναπτύξουν με δικά τους μέσα κινητήρες αυτού του επιπέδου στο εγγύς μέλλον, αν και οι ίδιοι φιλοδοξούν να το πετύχουν έως το 2028.

Μαχητικό TF-X | Τουρκική αμυντική βιομηχανία
Παρ’όλα αυτά, τα τεχνολογικά επιτεύγματα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας δεν είναι σε καμία περίπτωση αμελητέα. Το αντίθετο. Ειδικά στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, ο οποίος όμως από μόνος του δεν μπορεί να υποστηρίξει την πολυπόθητη αεροπορική υπεροχή στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Η επιμονή των Τούρκων να κυριαρχήσουν στους αιθέρες προωθώντας την αναθεωρητική ατζέντα τους αποδεικνύεται, εκτός των άλλων, και από το γεγονός ότι το πρόγραμμα του εθνικού μαχητικού ξεκίνησε με μόλις 60 μηχανικούς και επί του παρόντος απασχολούνται σε αυτό περισσότεροι από 1.300 ενώ εάν προστεθεί και το προσωπικό των εταιρειών-δορυφόρων του εγχειρήματος τότε ο αριθμός των εξειδικευμένων στελεχών ξεπερνάει τους 2.000.

Με τον κινητήρα να αποτελεί το αξεπέραστο δομικό πρόβλημα έως τώρα και τη stealth τεχνολογία να είναι το μεγάλο ζητούμενο των επόμενων αρκετών χρόνων, οι Τούρκοι κατασκευαστές του εθνικού μαχητικού επικεντρώνονται στην εγχώρια ανάπτυξη και τοποθέτηση του συστήματος προσγείωσης του αεροσκάφους, βάρους 8 τόνων. Στο απαιτητικό έργο τους, που ενδεχομένως ξεπερνά κατά πολύ τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας τους, δεδομένου ότι οι ΗΠΑ αναπτύσσουν και εξελίσσουν επί δεκαετίες την τεχνολογία αυτή, έχουν να αντιμετωπίσουν και την πίεση του τουρκικού καθεστώτος, που διαπιστώνει ότι οι ισορροπίες των αεροπορικών συσχετισμών στην περιοχή μας ανατρέπονται.

Πηγή: reader.gr
أحدث أقدم