Η ένταξη και της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας καυσίμων (EU-ETS) αυξάνει τις τιμές των εισιτηρίων στην ακτοπλοΐα με την Κρήτη να μπαίνει στην μεγάλη εικόνα από 1η Φεβρουαρίου 2024.

Πρόκειται για επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης μετά την απόφαση της ΕΕ να εντάξει την ακτοπλοΐα από τις αρχές του χρόνου στο σύστημα.

Ήδη ο όμιλος Attica βάζει αύξηση 2,78% για τα δρομολόγια της Κρήτης όπως ενημέρωσε με επιστολή προς τους ναυτικούς πράκτορες και θα ακολουθήσει η Minoan Lines η οποία θα ανακοινώσει τιμές το αργότερο έως την ερχόμενη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024.

Όπως αναφέρει η Attica στην επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2 όπως καταγράφονται στο χρηματιστήριο ρύπων.

«Κάθε τόνος πετρελαίου εκπέμπει 3,2 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αν σε ένα ταξίδι από τον Πειραιά στην Κρήτη κάψει το πλοίο 20 τόνους πετρελαίου αντιστοιχεί περίπου σε 64 τόνους CO2» επισημαίνουν στελέχη της αγοράς και προσθέτουν:

Το κάθε δικαίωμα αυτή τη στιγμή διαπραγματεύεται σε διεθνή χρηματιστήρια εμπορίας ρύπων και έχει μία τιμή. Σήμερα ο τόνος CO2 κοστίζει 80 ευρώ. Έτσι για 64 τόνους επί 80 ευρώ τα δικαιώματα για την εταιρεία θα κοστίζουν κοστίζουν 5.120 ευρώ.

Η Ελλάδα έχει πάρει εξαίρεση έως τα τέλη του 2029 από το EU-ETS για όλα τα πλοία που είναι δρομολογημένα σε γραμμές που συνδέουν νησιά με πληθυσμό λιγότερο των 200.000 κατοίκων.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είχε κάνει συζητήσεις με την ΕΕ προκειμένου να βρεθεί τρόπος να εξαιρεθεί η Κρήτη χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα.

Οι δύο όμιλοι Γκριμάλντι και Attica από τον περασμένο Δεκέμβριο είχαν ανακοινώσει αυξήσεις στις γραμμές της Αδριατικής. Οι προσαυξήσεις των δύο ομίλων στα φορτηγά κυμαίνονται από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Μπάρι και 5,70 στη γραμμή Πάτρα-Αγκόνα. Σύμφωνα με ναυτιλιακούς πράκτορες και ανάλογα τον προορισμό θα πληρώνει από 30 ευρώ μέχρι 114.

Η Attica όμως ενημέρωσε και για προσαυξήσεις στην τιμή του εισιτηρίου επιβατών στις γραμμές της Αδριατικής από 4 έως 12 ευρώ ανάλογα με το δρομολόγιο. Υπολόγισε τις τιμές βάσει της αξίας που έχει ο τόνος διοξειδίου του άνθρακα και της κατανάλωσης των πλοίων της ανά δρομολόγιο.

Ο ευρωπαϊκός περιβαλλοντικός κανονισμός ισχύει από την 1-1-2024 και αφορά τα εμπορικά και ακτοπλοϊκά πλοία χωρητικότητας άνω των 5.000 κόρων.

Όπως επισημαίνουν στο newmoney στελέχη των ακτοπλοϊκών ομίλων η επιβάρυνση των εισιτηρίων δεν θα πηγαίνει στα ταμεία των εταιρειών αλλά στο κράτος: «Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό στον κόσμο. Δεν αυξάνουμε εμείς τα εισιτήρια αλλά βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας επιβάλλεται ένα τέλος το οποίο θα εισπράττει το κράτος όχι οι εταιρείες. Το κράτος μπορεί να το επιστρέψει στους καταναλωτές μέσω του μεταφορικού ισοδύναμου».

Η εφαρμογή του EU ETS θα οδηγήσει στην σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων. Ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου της πράσινης μετάβασης υποχρεούνται να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων τα οποία καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους για ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% για ταξίδια που το λιμάνι απόπλου ή κατάπλου είναι εκτός ΕΕ.

Θα υπάρξει τριετής περίοδος προσαρμογής κατά την οποία οι εταιρείες μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων ως εξής:

Το 2024 για το 40% των εκπομπών

Το 2025 για το 70% και

από το 2026 για το 100% των εκπομπών.

Για το ποιο θα είναι το πραγματικό κόστος του ETS για τη ναυτιλία το Bloomberg εκτιμά ότι για το 2024 θα διαμορφωθεί περίπου στα 3,6 δισ. δολάρια. Η είσπραξη του επίναυλου περιβαλλοντικής συμμόρφωσης θα αρχίσει από την άνοιξη του 2025.Από 1-1-204 άρχισαν να καταγράφονται οι εκπομπές αερίων από κάθε πλοίο ώστε από την άνοιξη του 2025 να καταβάλλονται δικαιώματα εκπομπών ρύπων.

newmoney.gr

Σου άρεσε το άρθρο που μόλις διάβασες; 
Εάν ναι βοήθησε μας με το να το κοινοποιήσεις στους φίλους σου.

Για άρθρα που αναδημοσιεύονται και αναγράφεται η πηγή τους, ουδεμία ευθύνη φέρει το SalonikaPlus.gr, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

أحدث أقدم