Στελέχη της Τροχαίας αλλά και συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι θα αφαιρεθούν εκατοντάδες χιλιάδες άδειες οδήγησης
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναμένεται να αλλάξει μέσα στο δεύτεροεξάμηνο του 2024 και θα περιλαμβάνει πολλές αλλαγές καθώς ο ΚΟΚ έχει να αλλάξει από το 2008!
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές του νέου ΚΟΚ αφορά στα νέα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις τα οποία αναμένεται να μειωθούν καθώς τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφονται εντός του αστικού ιστού.
Βέβαια στις μεγαλουπόλεις με μποτιλιαρισμένους τους βασικούς οδικούς άξονες, την πληθώρα των οχημάτων και τους συνεχείς σηματοδότες είναι δύσκολο να κινηθεί κανείς με αυξημένη ταχύτητα.
Το βράδυ βέβαια πολλοί κεντρικοί οδικοί άξονες μετατρέπονται σε πίστες αγώνων όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν υπερβολικά υψηλές ταχύτητες με ανυπολόγιστες συνέπειες για πολλές ανθρώπινες ζωές.
Ωστόσο το μεγάλο «αγκάθι» που απασχολεί τόσο στελέχη της Τροχαίας όσο και αρκετούς συγκοινωνιολόγους έχει να κάνει με το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα το οποίο θέλει να εφαρμόσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το οποίο αν μη τι άλλο θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην αφαίρεση εκατοντάδων χιλιάδων αν όχι και εκατομμυρίων αδειών οδήγησης, καθώς τόσο τα μπλόκα της Τροχαίας όσο και οι σταθερές φωτογραφικές κάμερες ραντάρ αναμένεται να πιάσουν «φωτιά» με την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ.
Αυτή τη στιγμή οι παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα αφορούν την δεύτερη δημοφιλέστερη παράβαση μετά το παράνομο παρκάρισμα στους ελέγχους της Τροχαίας τόσο στην Αττική όσο και σε άλλες μεγαλουπόλεις. Αυτές οι παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα να τονίσουμε ότι κατά βάση αφορούν οχήματα που κινούνται πολύ πάνω από το όριο των 50 χλμ./ώρα που ισχύει σήμερα σε όλες τις πόλεις.
Αν εφαρμοστεί το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας και τοποθετηθούν κάμερες ή ο έλεγχος πραγματοποιείται μέσω drone στελέχη από την Τροχαία εκτιμούν ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σε εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια οδηγούς θα τους αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για τουλάχιστον 2 μήνες (με τα τωρινά δεδομένα) αν πιαστούν να κινούνται με 60 χλμ./ώρα ενώ παράλληλα θα πρέπει να πληρώσουν και διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ (με τα τωρινά δεδομένα).
Επίσης ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει με τη μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις έχει να κάνει και με την ελάχιστη ταχύτητα κίνησης που σήμερα ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα. Αν εφαρμοστεί η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα μέσα στις πόλεις τότε είναι σαφές ότι το όριο ελάχιστης ταχύτητας κίνησης θα πρέπει να μειωθεί στα 10 ή στα 20 χλμ./ώρα! Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι πρόκειται να γίνει αν κάποιο από τα οχήματα σε δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας κινείται με 10 ή 20 χλμ./ώρα…
Τι ορίζει ο ΚΟΚ σήμερα
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που ισχύει σήμερα ορίζει ότι σύμφωνα με το άρθρο 20&12 για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας μέχρι 20 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ.
Για υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 20 χλμ. προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 50 ευρώ και 5 βαθμοί ποινής (για υπέρβαση από 20 έως 30 χλμ./ώρα).
Για υπέρβαση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Κίνηση σε οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα άνω των 130 χλμ./ώρα αλλά και σε λοιπό οδικό δίκτυο με ταχύτητα πάνω από 120 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 2 μήνες.
Η οδήγηση με ταχύτητα μικρότερη της ελάχιστα επιτρεπόμενης των 30 χλμ./ώρα προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.
Ωστόσο μετά και την τροποποίηση του Άρθρου 290 «Επικίνδυνη Οδήγηση» του Ποινικού Κώδικα, πέρα από την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών και την οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, οι ποινές είναι εξουθενωτικές και για την οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα.
Ειδικότερα, η οδήγηση οχήματος σε αυτοκινητόδρομο ή οδό ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα και άνω από το όριο ταχύτητας (30 χλμ./ώρα και άνω για λεωφορείο ή φορτηγό) και η οδήγηση εντός κατοικημένης περιοχής ή σε άλλο δίκτυο με ταχύτητα 40 χλμ. και άνω από το όριο ταχύτητας (20 χλμ./ώρα και άνω για λεωφορείο ή φορτηγό), μπορεί να οδηγήσει σε περίπτωση ατυχήματος η δυστυχήματος ακόμα και σε ισόβια κάθειρξη.
Πιο αναλυτικά οι ποινές που προβλέπονται είναι:
Φυλάκιση έως 3 έτη: Αν προέκυψε κίνδυνος σε ξένα πράγματα
Φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους: Αν προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο
Φυλάκιση έως 10 έτη: Αν είχε ως αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
Φυλάκιση τουλάχιστον 10 έτη: Αν προκλήθηκε θάνατος ανθρώπου
Έως και ισόβια κάθειρξη: Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων
Πηγή: car&motor.gr
Φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους: Αν προέκυψε κίνδυνος για άνθρωπο
Φυλάκιση έως 10 έτη: Αν είχε ως αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις
Φυλάκιση τουλάχιστον 10 έτη: Αν προκλήθηκε θάνατος ανθρώπου
Έως και ισόβια κάθειρξη: Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων
Πηγή: car&motor.gr