
Ολοένα και πιο ορατές γίνονται οι επιπτώσεις των συνεχόμενων ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Με τις τιμές να τραβούν την ανιούσα οι καταναλωτές αλλάζουν συνήθειες, περιορίζουν τις εξόδους για φαγητό και τις παραγγελίες στο σπίτι και αποφεύγουν περιττές αγορές. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι τζίροι του πρώτου τριμήνου σε εστίαση και λιανεμπόριο σε αντιπαραβολή με τις αυξήσεις τιμών, όπως καταγράφονται από την ΕΛΣΤΑΤ.
Χαρακτηριστική εικόνα δείχνουν τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν για τον τζίρο πρώτου τριμήνου στην εστίαση, ο οποίος υποχώρησε κατά 7,6% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024 σε 1,84 δισ. ευρώ από 1,99 δισ. ευρώ. Και αυτό, την ίδια περίοδο που οι τιμές σε εστιατόρια, γρήγορο φαγητό, καντίνες και κυλικεία αυξήθηκαν κατά πάνω από 5% κατά μέσο όρο. Η πτώση της τελικής κατανάλωσης δηλαδή ήταν ακόμη υψηλότερη από την πτώση του τζίρου.
Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η πτώση του τζίρου στα μεγάλα αστικά κέντρα. Στην Αττική ο τζίρος της εστίασης στο τρίμηνο έπεσε κάτω από το 1 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα στα 916,560 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 8,6% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Στη Θεσσαλονίκη ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 205 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 7,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Λιγότερες πωλήσεις στο λιανεμπόριο
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο λιανεμπόριο με τις επιχειρήσεις του κλάδου να καταγράφουν το πρώτο τρίμηνο του έτους οριακή αύξηση τζίρου σε σχέση με ένα χρόνο πριν, πολύ χαμηλότερη από τον πληθωρισμό του ίδιου διαστήματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, για το σύνολο των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου, ο κύκλος εργασιών το πρώτο τρίμηνο 2025 ανήλθε σε 16,166 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 0,6% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο 2024, όπου είχε διαμορφωθεί σε 16,075 δισ. ευρώ. Στο σύνολο των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους της οικονομίας ο τζίρος αυξήθηκε κατά 2,4% το ίδιο διάστημα.
Πηγή: insider.gr